Zastanawiasz się, kto to jest copywriter? Jest to stosunkowo nowy zawód, który staje się coraz bardziej popularny. Na czym polega jego praca? Jakimi cechami powinien odznaczać się dobry copywriter? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w dalszej części niniejszego artykułu.
Kto to jest copywriter?
Kto to jest copywriter? Należy tutaj zacząć od wyjaśnienia definicji copywirtingu. Jest to pisanie różnego rodzaju tekstów i artykułów, które są publikowane dla konkretnej grupy odbiorców. Zatem copywriter jest osobą tworzącą teksty, które wykorzystywane są do celów marketingowych. Taka osoba może pracować samodzielnie bądź dla jakiejś firmy. Najczęściej zatrudniana jest w agencjach marketingowych lub PR-owych. Ten zawód wykonuje się zazwyczaj na etacie, ale coraz częściej copywriterzy są freelancerami.
Czym zajmuje się copywriter?
Jeśli zainteresowałeś się copywritingiem, to koniecznie musisz poznać jakie zadania najczęściej wykonywane są przez copywritera. Wśród najpopularniejszych czynności można tutaj wymienić:
- pisanie treści na strony internetowe,
- przygotowywanie treści reklamowych,
- opisywanie produktów,
- tworzenie zapleczowych tekstów SEO,
- optymalizowanie stron internetowych pod SEO,
- prowadzenie bloga oraz mediów społecznościowych,
- tworzenie treści do mailingów,
- przygotowywanie artykułów sponsorowanych,
- pisanie scenariuszy reklam radiowych lub telewizyjnych,
- przygotowywanie ofert handlowych oraz materiałów prasowych.
Dobry copywriter będzie także odpowiedzialny za skuteczny content, marketing szeptany, jak również za planowanie treści ulotek, stron internetowych czy też okładek. Teraz już wiesz, kto to jest copywriter i czym się zajmuje.
Jakimi cechami powinien odznaczać się dobry copywriter?
Jakimi cechami powinien charakteryzować się dobry copywriter? Podstawową kwestią jest łatwość w wyrażaniu swoich myśli – „lekkie pióro”. Bardzo ważna jest również doskonała znajomość języka. Tworzone treści muszą być zrozumiałe i atrakcyjne dla odbiorców. Dobry copywriter powinien się także wyróżniać kreatywnością oraz wiedzą z zakresu SEO i marketingu. Przydatna może się też okazać znajomość języków obcych -. nie tylko do tworzenia treści, ale także do wyszukiwania informacji, które analizowane są na przykład w języku angielskim.
Sprawne odnajdywanie danych jest w tym zawodzie bardzo ważne. Copywriter nie zawsze posiada specjalistyczną wiedzę w jakimś temacie, w takich sytuacjach potrzebna jest umiejętność odnajdywania źródeł wiedzy. Do pożądanych cech dobrego copywritera zalicza się także samodzielność, jak i świetną pracę w grupie. Bardzo często w tym zawodzie pracuje się pod presją czasu, dlatego ta umiejętność jest również tutaj bardzo istotna. Warto tu jeszcze wspomnieć o tym, że copywriter powinien umieć tworzyć wzór osoby, do której kierowany jest dany tekst. Istotne jest tutaj dopasowanie stylu do konkretnego odbiorcy.
Kto to jest copywriter, na pewno ciekawi Cię to, czy wymagane jest skończenie jakichś studiów marketingowych, aby móc wykonywać ten zawód. Otóż nie ma takiej konieczności. Najważniejsza jest tutaj praktyka oraz umiejętność formułowania zrozumiałych myśli. To, na co zwracają jeszcze uwagę pracodawcy to na przykład znajomość zagadnień SEO, doświadczenie oraz biegła obsługa programu MS Office. Nie można też tutaj zapomnieć o portfolio, w którym będą udokumentowane doświadczenia copywritera.
Kto to jest copywiter – podstawowe odmiany tego zawodu
Copywriter nie zawsze zajmuje się każdym rodzajem tekstów. Bardzo często skupia się tylko na jednej konkretnej specjalizacji. Wyróżnić można między innymi:
- SEO copywriter – tworzy on teksty, które mają wpływać na wyniki wyszukiwania Google; muszą być one niepowtarzalne i unikalne; słowa kluczowe muszą być odpowiednio dobrane,
- Content marketing, Manager copywriter – zarządza on treścią bezpośrednio związaną z reklamą; zajmuje się strategią komunikacyjną z klientami; nadzoruje cały proces publikacji tekstów; odpowiada za jakość tworzonych treści,
- E – copywriter (Webwriter) – tworzenie wpisów na cyfrowe nośniki danych – na strony internetowe, media społecznościowe i wiele innych miejsc w internecie; przykładem są tutaj opisy produktów i kategorii, teksty na bloga.
Kto to jest copywriter? Teraz już na pewno znasz odpowiedź na to pytanie. Nie ma wątpliwości, że jest to wymagający zawód, który pochłania dużo czasu.
Czy warto korzystać z usług copywritera?
Wiesz już, kto to jest copywriter, ale zastanawiasz się, w czym dokładnie może Ci pomóc i czy warto skorzystać z jego usługi? Przede wszystkim dostarczy on wartościowych tekstów o wysokiej jakości, które wpłyną na skuteczne pozycjonowanie Twojej strony internetowej. Odpowiednie wpisy oraz artykuły przyciągną zainteresowanie potencjalnych klientów. Nie chodzi tutaj o teksty na stronę internetową czy sklep internetowy. Takie unikalne treści mogą być przygotowane przez copywritera do wykorzystania w ofertach handlowych, mailingach, mediach społecznościowych oraz blogach.
Warto tutaj jeszcze wspomnieć o tym, żeby podpisać z copywriterem umowę lub oświadczenie o przekazaniu prac autorskich. Dzięki temu będzie się miało pewność, że copywriter zrzekł się praw do tekstów i można je swobodnie wykorzystywać do własnych celów. Dowiedziałeś już się, kto to jest copywriter i na czym polega jego praca. Teraz wystarczy zdecydować, czy chcesz samodzielnie tworzyć unikalne treści na swoją stronę internetową, media społecznościowe albo bloga, czy może wolisz, żeby ktoś zajął się tym profesjonalnie. Musisz pamiętać, że jest to wymagająca praca, która musi być wykonana starannie i rzetelnie. Nie mogą być to treści kopiowane z innych stron internetowych ani napisane w sposób niezrozumiały. Dlatego dokładnie przemyśl swoją decyzję i pamiętaj, że wartościowe teksty przykuwają uwagę odbiorców co prowadzi do zapoznania się z Twoją ofertą i skorzystania z niej.